Vitamina C poate avea efecte adverse?

Generalitati

Cunoscuta in toata lumea pentru beneficiile sale in tratarea racelilor, vitamina C prezinta insa si efecte adverse, de care trebuie sa tinem cont atunci cand o folosim.

Una dintre cele mai importante functii ale vitaminei C este aceea de a ajuta la cresterea productiei de colagen, o proteina ce este raspunzatoare pentru sanatatea tesuturilor, tendoanelor, ligamentelor.

Mai exista si alte proprietati ale vitaminei C descoperite in urma studiilor, si anume: intarirea sistemului imunitar, prevenirea cataractei si a altor boli specifice inaintarii in varsta.

Cea mai la indemana sursa de vitamina C o gasim in fructe si legume, desi exista voci care sustin ca suplimentele ar oferi mai multe beneficii.

Unul dintre motivele cele mai frecvente pentru care oamenii iau suplimente de vitamina C este ca acestea ajuta la prevenirea racelilor in anotimpul rece. Cu toate acestea, multe suplimente contin cantitati extrem de mari de vitamina, ceea ce poate provoca reactii adverse nedorite, in unele cazuri.

Recomandarea noastra si a medicinei de specialitate este sa evitati consumul excesiv de vitamina C, pentru a evita totodata si efectele adverse. Vitamina C este o vitamina solubila in apa, ceea ce inseamna ca nu se retine in organism, ea este transportata prin tesuturi corpului si orice exces se elimina prin urina.

Deoarece organismul nu stocheaza sau produce vitamina C, este important sa consumati alimente bogate in vitamina C zilnic. Cu toate acestea, suplimentarea cu cantitati mari de vitamina C poate duce la efecte adverse, cum ar fi probleme digestive si pietre la rinichi.

Acest lucru se intampla deoarece, daca va supraincarcati corpul cu doze mai mari decat cele normale, aceasta va incepe sa se acumuleze, conducand la simptome de supradozaj.

Este important sa retineti ca, pentru majoritatea oamenilor este inutila folosirea de suplimente cu vitamina C, deoarece puteti obtine cu usurinta dozajul potrivit din alimente proaspete, in special din fructe si legume.

Prea multa vitamina C poate cauza probleme digestive

Cel mai frecvent efect secundar al consumului ridicat de vitamina C este dezechilibrul sistemului digestiv. In general, aceste reactii adverse nu apar din consumul de alimente care contin vitamina C, ci mai degraba din suplimente.

Probabil ca veti prezenta simptome la nivel digestiv daca consumati mai mult de 2.000 mg deodata. Astfel, a fost stabilita o limita superioara tolerabila (TUL) de 2.000 mg pe zi.

Cele mai frecvente simptome digestive ale consumului excesiv de vitamina C sunt diareea si greata. Daca intampinati probleme digestive, ca urmare a consumului prea mare de vitamina C, pur si simplu reduceti doza suplimentara sau evitati suplimentele.

Vitamina C poate provoca supra-incarcarea cu fier

Vitamina C este cunoscuta pentru absorbtia de fier, care se gaseste in alimentele vegetale, dar si in alimentele de origine animala. Un studiu efectuat la adulti a constatat ca absorbtia de fier a crescut cu 67% atunci cand au luat 100 mg de vitamina C la o masa.

Cu toate acestea, persoanele cu afectiuni care cresc riscul acumularii de fier in organism, cum ar fi hemocromatoza, ar trebui sa fie precauti cu suplimentele de vitamina C.

In aceste conditii, supradozarea poate duce la supra-incarcarea cu fier, ceea ce poate provoca leziuni grave inimii, ficatului, pancreasului, tiroidei si sistemului nervos central.

Acestea fiind spuse, supra-incarcarea cu fier este foarte putin probabila daca nu aveti o afectiune care creste absorbtia de fier. In plus, supra-incarcarea cu fier este mai probabila atunci cand se folosesc suplimente de fier.

Administrarea de suplimente in doze mari poate duce la formarea pietrelor la rinichi. Excesul de vitamina C este excretat din organism ca oxalat urinar, un produs rezidual al organismului.

Cu toate acestea, in anumite circumstante, oxalatul impreuna cu mineralele formeaza cristale care pot duce la aparitia pietrelor la rinichi.

Consumul indelungat de vitamina C are capacitatea de a creste cantitatea de oxalat din urina, marind astfel riscul de a dezvolta pietre la rinichi.
Intr-un studiu in care adultii au luat suplimente de vitamina C de 1.000 mg de doua ori pe zi, timp de sase zile, cantitatea de oxalat secretat a crescut cu 20%.

Insuficienta renala a fost raportata la persoanele care au luat mai mult de 2000 mg pe zi. Cu toate acestea, acest lucru este extrem de rar, in special la persoanele sanatoase.

Dozajul corect de vitamina C

Deoarece vitamina C este solubila in apa si corpul dumneavoastra secreta excesul in cateva ore dupa ce il consumati, se intampla relativ rar sa se inregistreze o supradozare.

Cu toate acestea, riscurile de supradozaj sunt mai mari atunci cand oamenii iau suplimente. De exemplu, cei predispusi la supradozaj trebuie sa fie foarte atenti la cantitatile consumate.

Toate efectele adverse ale vitaminei C – inclusiv dezechilibrele sistemului digestiv si pietrele la rinichi – par sa apara cand oamenii o iau in doze mai mari de 2.000 mg.

Daca alegeti sa luati suplimente de vitamina C, cel mai bine este sa alegeti unul care sa nu contina mai mult de 100% din necesitatile zilnice. Necesarul zilnic de vitamina C este de 90 mg pe zi pentru barbati si 75 mg pe zi pentru femei.

Limita superioara a cantitatii de vitamina C

Vitamina C este in general benefica majoritatii oamenilor. Acest lucru este valabil mai ales daca il obtineti din alimente, decat din suplimente.

Persoanele care iau vitamina C sub forma de suplimente prezinta un risc mai mare de supradozaj si de a prezenta efecte secundare, dintre care cele mai frecvente sunt cele digestive.

Cu toate acestea, pot aparea si repercursiuni mai grave, cum ar fi supra-incarcarea cu fier si pietrele la rinichi, din cauza excesului. Din fericire, putem preveni usor aceste reactii adverse evitand suplimentele de vitamina C.

Cu exceptia cazului in care aveti o deficienta de vitamina C, care se intalneste rar la persoanele sanatoase, iar in acest caz doza va fi stabilita de catre medicul curant.

Sursa: Sfatulmedicului.ro

Both comments and pings are currently closed.