Lectia 3 APA, SOARE, AER, SOMN

Apă

Compoziția corpului uman (75% apă) dovedește importanța capitală a apei; în unele organe (cum ar fi creierul) cantitatea apei atingând un procent de peste 85%. Apa se pierde din organism continuu prin aerul expirat, transpirație, urină și scaun. De fiecare dată când hidratarea organismului este precară, apare senzația de sete. Necesarul zilnic de apă al organismului este de minim 6 pahare, în funcție și de activitatea fizică prestată.

Apa trebuie folosită nu doar intern, ci și extern. Respectarea normelor de igienă exterioară reduce considerabil apariția unor boli cu poartă de intrare prin piele și a unor boli digestive (hepatite, infecții digestive). Cel puțin de două ori pe săptămână trebuie făcută o baie generală pentru îndepărtarea impurităților aflate pe piele, deoarece la nivelul pielii au loc fenomene de absorbție și astfel pot reintra în circulația sanguină anumite substanțe reziduale eliminate inițial.

Soare

Viața depinde de Soare. Radiațiile luminoase au anumite proprietăți de care ar trebui să fim conștienți pentru a ne bucura de beneficii sau pentru a ne feri de unele efecte negative:

–          stimulează producția de hormoni;

–          ameliorează funcția hepatică;

–          intervine în sinteza vitaminei D necesare în fixarea calciului în oase;

–          la o expunere rațională determină creșterea numărului de hematii (globule roșii);

–          distruge unele microorganisme și reduce gradul de impurificare a aerului.

Expunerea excesivă duce la:

–          îmbătrânirea prematură a pielii;

–          crește riscul de cancer al pielii.

Precauții:

–          folosirea ochelarilor de soare;

–          evitarea expunerii pe timpul verii între orele 1000 – 1500;

folosirea soluțiilor ecran – antisolar la plajă.

Aer

Dintre toate planetele sistemului solar, doar Pământul este prevăzut cu un înveliș gazos numit atmosferă. Oxigenul conținut de aer este indispensabil vieții. După maximum 5 minute de la oprirea respirației, la nivelul creierului se produc leziuni ireversibile. În mod normal omul respiră de aproximativ 15000 ori pe zi. De aceea este important să ne asigurăm că aerul pe care-l respirăm acasă, pe stradă sau la locul de muncă este de calitate.

Aparatul respirator uman este foarte complex și prin intermediul lui se asigură necesarul de oxigen pentru arderile celulare. Respirația nazală este cea normală din punct de vedere fiziologic. Respirația bucală predispune la o serie de boli, cum ar fi: angine, otite, amigdalite, laringite, traheite, bronșite, rinosinuzite, neurastenii, etc. Activitatea fizică ameliorează performanțele respiratorii.

Aerul poluat din marile orașe predispune populația la o serie de boli acute și cronice, care afectează întreg arborele respirator. Foarte nociv este și fumul de țigară, care produce anumite maladii (prin fumatul activ și pasiv). Spațiile închise și neaerisite sunt un alt mediu nociv. Climatoterapia (cura de aer) este folosită atât ca factor profilactic, cât și terapeutic.

Tihnă (odihnă)

Odihna este unul din cuvintele pe care ne place să le auzim, dar de care nu prea avem parte. Toate organele corpului sunt concepute să beneficieze periodic de odihnă. Nerespectarea programului de odihnă duce la instalarea stării de oboseală, manifestată printr-o scădere de durată variabilă a capacităților funcționale ale organismului. Acumularea oboselii în timp, duce la instalarea surmenajului, care se manifestă prin numeroase simptome.

Iată câteva măsuri pentru prevenirea surmenajului:

–          reducerea programului de lucru la 8 ore zilnic;

–          organizarea și planificarea muncii;

–          practicarea exercițiilor fizice în timpul pauzelor;

–          respectarea orelor de somn (7-8 ore pe zi);

–          practicarea odihnei active și echilibrarea activității intelectuale;

–          abordarea relațiilor constructive cu șefii, colegii, subalternii;

–          respectarea repaosului săptămânal și a vacanțelor periodice.

 

Principiile bazate pe aceste patru surse pentru o sănătate mai bună (apa, soarele, aerul și odihna), precum și celelalte două discutate anterior (exercițiul fizic și nutriția) se înscriu în Programul pentru calitatea vieții, cunoscut și sub denumirea prescurtată NEW START.

Denumirea NEW START este un acronim ce provine de la iniţialele celor opt principii de baza pentru o viaţă sănătoasă.

N – NUTRITION (dietă)

E – EXERCICES (exerciţiu fizic)

W – WATER (apă)

S – SUN (soare)

T – TEMPERANCE (cumpătare)

A – AIR (aer)

R – REST (odihnă)

T – TRUST  (încredere)

Limba română ne oferă de asemenea o posibilă alternativă a acronimului SANATATE:

S – Soare

A – Aer

N – Nutriţie

A – Apă

T – Tihnă

A – Activitate fizică

T – Temperanţă

E – Echilibru mintal şi spiritual

Aceste principii sunt esenţiale atât pentru păstrarea unei sănătăţi bune cât şi pentru recuperarea şi însănătoşirea persoanelor bolnave.

Principiile enumerate fac parte din „Programul pentru calitatea vieţii”.

Both comments and pings are currently closed.